.
O pasado 9 de decembro tivo
lugar no Museo Provincial do Mar de San Cibrao (Cervo)
unha charla do profesor e investigador José María Leal Bóveda que
levou por título «Os postos de vixiancia na Galicia cantábrica, século XVIII».
No acto, o investigador e colaborador da revista Terras do Ortegal expuso como era a situación defensiva da nosa costa no século XVIII, avanzando algún datos e documentos inéditos que serán detallados no artigo que será publicado no número 5 (2018) da nosa revista.
A continuación facemos un resumo da sua intervención, que agardamos poida repetir en vindeiros meses na nosa comarca:
Durante a época dos Austrias, Galicia veuse
involucrada na política imperial hispánica, unha coroa con aspiracións á hexemonía europea, o que explica que os ataques ás
súas costas estiveran protagonizados fundamentalmente por corsarios.
No
século XVIII, pola contra, a posición española encóntrase moito máis debilitada
e o seu papel pasa pola súa
condición de aliada de Francia. Como consecuencia diso, os ataques de corsarios
illados tenderon a ser substituidos por operacións navais a gran escala, .
Tamén o sentido do corso habería de cambiar dunha
etapa austríaca a unha borbónica xa que na primeira, séculos XVI-XVII, delas
esta actividade concibiuse como parte dunha estratexia militar desenvolvida por
militares ou asociados mentres que na segunda, século XVIII tratouse máis como
unha actividade mercantil.
Durante
o XVI-XVII o eixe político-comercial europeo, tamén español, xira do
Mediterráneo ó Atlántico e con iso tamén o fai o papel estratéxico de Galicia
na monarquía dos Absburgo, así, pasa de ser o extremo peninsular esquecido a
territorio fronteirizo. As súas novas funcións na vangarda hispana fixérona
acredora de importantes esforzos para dotala dunha infraestrutura militar e
dunha organización defensiva acorde ás novas necesidades da coroa.
Esta
última circunstancia permite entender o porqué a estratexia defensiva houbo de
ser modificada e xunto ó tradicional recurso ás fortificacións e ás armadas
déronse pasos decisivos para a conversión de Ferrol na gran base naval do norte
peninsular. Igualmente, haberíanse de rexistrar algúns outros cambios de
interés, como o establecemento da Matrícula de Mar, que transformaba
substancialmente os procedementos de levas de mariñeiros, ou o gran
desenvolvemento do corso español
CORNIDE
(1764) da os seguintes fachos, atalaias
ou garitas de vixilancia para o Cantábrico galego:
Garita da Vela (Espasante) |
- Dende
Ribadeo a San Cibrao: 1 castelo defensivo en Ribadeo, o de San Damián, na
entrada do porto, con 7 ou 8 canóns de ferro, montados cara ó mar e varias
troneiras para a fusileiría. A guarnición é de 20 homes e un oficial que
envían dende a Coruña por un período de 4 meses. Pode albergar a 150 homes
aloxados en casas particulares, coa obriga dos propietarios de manter a
guarnición.
- Máis
adiante, a 1/4 de legua temos unha torre de mediana elevación chamada
Torre Nueva que serve de atalaia ou facho para congregarse nos rebatos os
de terra como para servir de guía ós navegantes. Está descuberta,
semidestruída, en moi mal estado.
- A
1 legua de distancia temos o porto de Rinlo coa segunda atalaia ou facho
para xuntar ás xentes de guerra en caso de presenza de inimigos pero non
hai torre, so unha miserable chouza onde se pon o “hachero”.
- A
2 leguas seguindo a costa cara ó NO. Cara o porto de Foz aparece outra
chouza de nome Preguntoiro e segue a costa ata a barra de Fox por onde
desemboca o río Masma. Neste posto, na desembocadura do río Centín hai
outra garita ou chouza que serve de atalaia onde se fai garda para a
defensa do porto e da terra.
- En
Nois, a media legua de distancia, hai outra garita de vixilancia. Dende
Cangas ata o porto de Burela, 3/4 de legua, sobre este porto aparece outra
atalaia ou facho para os rebatos.
- A
1 legua continuando pola costa chégase ó porto de San Cibrao con 2 canóns
á dereita e esquerda da entrada do porto sobre as rochas explanadas.
En total hai 1 castelo, 1 torre e 6 garitas con
10 canóns.
Garita de Bares (Punta Maeda) |
Dende
San Cibrao ata Ortegal:
- 1
atalaia en San Cibrao.
- 1
atalaia en San Clemente de Morás, a 2 leguas da anterior.
- 1
atalaia en San Julián de Faro (Celeiro), a 3 leguas da precedente.
- 1
atalaia en Santa María de Suevos, a 1/2 legua de Viveiro.
- 1
atalaia en San Esteban do Val (Vicedo), a 2 leguas de Viveiro e un punto dos máis
altos.
- 1
atalaia en Bares (Punta Maeda), a 2 leguas de Viveiro e 1/2 da anterior.
- 1
atalaia en Espasante, a 3 leguas de Viveiro e 3/3 da anterior.
- 1
atalaia en Santa Marta (Punta do Limo, no Cabo Ortegal), a 4 leguas de Viveiro.
- 1 atalaia na Capelada (Garita da Herbeira), a 5
leguas de Viveiro e punto dos máis altos da zona en cuestión.
Fachos ou atalaias ou garitas:
son edificios simples, de madeira, situados en puntos altos da costa para
prever con afumadas os riscos que poden chegar do mar. “Deben concurrir de
los lugares comarcanos que están señalados cada día dos o tres hombres armados
que se mantienen de guardia por espacio de 24 horas, y es obligación de los
mismos lugares que sean fieles y de entera satisfacción”.
“Los
trozos son unas compañías en que se
alistan los naturales desde la edad de 18 años hasta los 50 con obligación de
tomar las armas en los rebatos e invasiones bajo las órdenes de dos o tres
jefes hombres distinguidos del país y dos o tres cabos, hombres llanos pero más
robustos y expertos que los demás. Están armados, unos a su costa con escopetas
y municiones propias y otros con fusiles de S. M. que les administran en la
capital de provincia. Tienen obligación de presentarse armados siempre que se
le avise por alguno de sus jefes si da tiempo la urgencia y si no acudir a las
llamadas que se hacen en las atalias para libertar con más prontitud el país de
cualquiera insulto. Sobre los jefes de cada trozo suele mandar algún oficial
que ha servido en el ejército que los alista, pasa las revistas, los arma y distribuye
según las necesidades”. Cada un contaba cuns 100 homes, e tanto en Viveiro
como en Ribadeo estaban mandados polo sarxento maior.
Ningún comentario:
Publicar un comentario